HTML

Ha én képviselő lennék...

...a Parlamentben így szavaznék. Házszabály

Friss topikok

Linkblog

Pont egy hete írtam az Erzsébet utalványról, mint a magyar cafeteria rendszer megteremtéséről, ám a fejlemények tükrében nem lehet elmenni mellette. Az EU ugyanis vizsgálatot indított ennek jogossága, illetve a bevallottan / be nem vallottan állami hátszéllel működő utalvány hátszelével kapcsolatban. Vajon mi lehet a problémájuk? Én kettőt már észrevettem.

Az egyik, ami a médiában rendszeresen megjelenik, miszerint a külföldi nagy üzletláncoknál az Erzsébet utalványt 6 %-nál magasabb jutalékért hajlandóak csak átvenni. Noha a hivatalos honlapon is ez a szám szerepel, viszont állítólag a korábbiakban megállapodott,  multiknál kisebb, de a többségében magyar tulajdonú áruházláncok (pl. Coop, Reál, CBA) még csak 3 %-nyi jutalékkal dolgoznak. Ez önmagában még nem lenne gond, ha egy újonnan beinduló akciónál az első szerződőknek nagyobb kedvezményt nyújtanak, mint a későnn jövőknek - a kérdés inkább az, hogy milyen hirdetési csatornákon ment az információ, illetve nem-e lép fel jogosan a bennfentes információszerzés gyanúja, teljesen kizárva a versenytársakat.

Persze egyszerű dolog lenne egy vállrándítással elintézni, hogy a TESCO és társainak dolga az, hogy milyen utalványt fogadnak el, és mit nem. Azonban Erzsébet nem is náluk támad leginkább, sokkal jobban munkaadók oldalán.

Ugyanis míg a sima hideg-meleg utalványok után 51 % adót kell fizetni, addig Erzsébet után csak 31 %-ot. Igaz, hogy utóbbinál van egy 5000 Ft-os értékhatár, míg a másiknál a csillagos ég, tehát elvileg van választás. Ha viszont azonos összegre nézzük, akkor havi 5k után 2550, illetve 1550 Ft a különbség, ami munkaadók jelentős részét kitevő KKV-k többsége, pláne a száz embereket foglalkoztatók esetében már már több tíz- meg százezer a differencia.

Bár elvileg megvan a választás lehetősége, viszont egy ilyen árérzékeny nemzetnél, mint a magyar, nem kérdés, hogy a legtöbb munkaadó melyiket fogja választani. És ha széles körben elterjed (amire jó esély van), akkor bizony az az áruházlánc, aki nem vállalja be, jelentős forgalomtól esik el. Persze állítólag nem sokáig, mert jövőre, 2013-tól a hírek szerint már nem fogják beváltani - de egyrészt ez könnyedén változhat, másrészt egy év visszaesés is keményen meglátszódik az érintetteken.

Így nem csoda, ha jó pár embernek ez nem tetszik, ezért lobbizni kezd, illetve a manőver felhívja az EB szakértőinek figyelmét is. Meglátjuk, mi lesz a vizsgálat eredménye, bár egy dologra biztosan nem fog kiterjedni: az utalvány bevezetésére. Ugyanis igencsak nehézkes indulásnak tűnik, jelentős megcsúszással meg némileg tisztázatlan pontokkal. Állítólag csak a napokban tudják elfogdni a beváltó helyeken, ami a bejáratott rendszerekhez képest azért nem kis kellemetlenséggel jár. De megvan az esélye, hogy kellően átrendezze a piacot, de valahol ez is volt a szándék.

Ami még érdekes az ebbéli átrendezésnél, az az, hogy a kormány jelentősen támogatja az üzemi konyhákat. Persze ugye itt közbeszól a méretgazdaságosság, hiszen egy ilyent pár száz ember alatt nem éri meg működtetni, és csöppet visszavesz az éttermek meg az ételfutárok forgalmából. Más kérdés viszont, hogy ezáltal több szakembernek (szakács, felszolgáló) lesz egy állandó munkahelye, de egy pont még homályos ebben: egy adott üzemi konyha csak egy vállalat dolgozóit szolgálhatja ki, vagy akár többet is, feltéve ha betartja az aranyszabályt, azaz nem lehet fizetős étterem? (Esetleg meglévő éttermek is nyithatnak-e leányt.)

Szóval sok itt a kérdés, és a válaszok is előbb utóbb meg fognak érkezni. Reméljük, kedvezőek.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kepviselo.blog.hu/api/trackback/id/tr484153279

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.